کابل شبکه لگراند چیست

در این مقاله ما قصد داریم به توضیح انواع  کابل شبکه لگراند، که جز تجهیزات پسیو در دنیا فناوری امروز است و همچنین جهت ارتباط و انتقال اطلاعات بین تمام دستگاه های شبکه از جمله: کامپیوتر، روتر، سوئیچ، سرور و … از کابل های شبکه استفاده می شود، بپردازیم. یکی از بزرگ ترین و معروف ترین کابل شبکه برند لگراند است که شرکتی فعال در زمینه تولید تجهیزات شبکه و تجهیزات پسیو است.

کابل شبکه لگراند توسط کمپانی فرانسوی Legrand که یکی از بزرگترین کمپانی های دنیا در زمینه تولید تجهیزات پسیو و زیرساخت های شبکه می باشد، تولید و عرضه می شود. در ابتدا باید بگوییم، به طور کلی کابل های شبکه جهت برقراری ارتباط بین تجهیزات مختلف شبکه مانند: روتر، سوئیچ، سرور و … به کار می روند.

تمامی کابل های شبکه لگراند از جنس CCA و یا CCC که مس خالص است، ساخته می شوند. به همین علت کیفیت و سرعت انتقال داده کابل های CCC به نسبت CCA بیشتر است. جنس کابل شبکه لگراند CCA از آلیاژ آلومینیوم و مس می باشد. بهتر است بدانید اگر کابل شبکه مناسبی انتخاب نکنید در هنگام اجرا شبکه دچار اختلال و مشکل خواهید شد، در مقاله کابل شبکه لگراند چیست به نکات و مواردی اشاره خواهیم کرد با ما همراه باشید.

 

کابل شبکه لگراند چیست:

درابتدا باید بگوییم، کابل هایی که در سیستم های شبکه استفاده می شوند، به طور کلی به سه دسته کابل فیبرنوری، کابل زوج تابیده شده و کابل کواکسیال تقسیم بندی می گردند. در این میان کابل های زوج تابیده شده بزرگترین سهم را در پیاده سازی سیستم ها و ارتباطات شبکه ای دارند، وظیفه اصلی این کابل ها انتقال داده است. کابل های شبکه لگراند دارای انواع گوناگون بوده و به صورت هشت رشته هادی یا چهار زوج سیم به هم تابیده در ایران موجود هستند.

کابل شبکه لگراند با توجه به اینکه از مواد با کیفیت و فناوری های پیشرفته ساخته می شود، از کیفیت انتقال داده بسیار خوبی برخوردار است و نویزهای الکترومغناطیسی را کاهش و کنترل می کند. در نتیجه برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال شبکه های داخلی سازمانی، شبکه های خانگی، مراکز داده و سیستم های امنیتی مناسب است.

مهم ترین نکته در مورد کابل های شبکه لگراند، ضمانت آنها از نظر سلامت فیزیک و عملکرد آنهاست. این کمپانی قبل از تولید تجهیزات شبکه خود، ابتدا آن ها را تست سلامت می کند و پس از ارزیابی، محصولات دارای نقص یا ضعف کنار گذاشته خواهند شد. سپس محصولات مرغوب و با کیفیت را تولید و عرضه خواهد کرد.

کابل شبکه لگراند چیست

 

انواع کابل شبکه لگراند:

کابل شبکه لگراند براساس حداکثر سرعت انتقال  داده و پهنای باندی که پشتیبانی می‌کنند، دارای انواع مختلفی مانند: CAT5e ،CAT6 ،CAT6a ،CAT7 ،CAT7a هستند. همچنین کابل‌ها از لحاظ نوع شیلد در 3 نوع UTP و SFTP ،FTP طراحی و تولید می‌شوند. که در ادامه هریک از این انواع به طور کامل مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

  • انواع کابل شبکه لگراند براساس category:

کابل شبکه لگراند چیست

کابل شبکه لگراند دارای تنوع محصول بالایی است که هر یک از این کابل ها، دارای ویژگی های منحصر به فرد خود می باشند. یکی از سری های این کابل ها، خانواده CAT است که نماینده اصلی این سری کابل های شبکه لگراند محسوب می شود و نقش مهمی در فرایند نگهداری و پایداری شبکه را ایفا می کند.

Category  کابل شبکه براساس حداکثر سرعت انتقال داده و همچنین پهنای باندی که پشتیبانی می‌کند، به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند که به آن CAT(category) می‌گویند. این دسته بندی از CAT3 شروع شده و تا CAT8 ادامه دارد که هرچه عدد آن بالاتری می‌رود، به این معناست که سرعت بالاتری را پشتیبانی می‌کند.

اما بهتر است بدانید در حال حاضر کابل‌های شبکه CAT5 ،CAT5e ،CAT6 و  CAT6a مورد استفاده قرار می‌گیرند. چراکه به راحتی نیازهای یک شبکه را تامین می‌کنند و در هزینه نیز صرفه جویی می شود.

کابل شبکه‌ CAT 5  لگراند:

از کابل شبکه CAT5 لگراند می‌توانید جهت استفاده در مصرف اینترنت خانگی استفاده کنید. امروزه از این کابل شبکه لگراند به طور معمول استفاده نمی شود. کابل Cat 5 جایگزین نسخه Cat 3 شد و برای چندین سال به استاندارد کابل کشی اترنت تبدیل شد. این کابل حدودا 100MBPS سرعت انتقال داده دارد و پهنای باند آن نیز 100MHZ می‌باشد.

کابل شبکه‌ی CAT 5e  لگراند:

کابل شبکه‌ی CAT 5e لگراند نسبت به کابل شبکه‌ی CAT 5 پیشرفته‌تر است. سرعت انتقال داده در این کابل0 100MBPS می‌باشد. پهنای باند در این کابل شبکه افزایش یافته و به 125MHZ رسیده است.

کابل شبکه‌یCAT 6 لگراند:

کابل شبکه‌ی CAT 6 لگراند نسبت به کابل‌های دیگر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل 1Gbps سرعت انتقال داده دارد و پهنای باند آن نیز 250MHZ  است. در حقیقت در این نوع کابل، هم سرعت انتقال داده و هم پهنای باند را افزایش داده است. حداکثر طول این کابل برابر با 55 متر است.

کابل شبکه‌ی CAT 6a لگراند:

کابل شبکه‌ی CAT 6a لگراند نوع پیشرفته تر کابل CAT 6 می‌باشد. در این نوع شبکه پهنای باند نسبت به CAT 6  افزایش یافته و برابر با 500 MHZ میرسد. اما، سرعت انتقال داده به 10GBPS رسیده است. کابل شبکه‌ی CAT 6a تا فاصله 100 متر را پشتیبانی میکند.

کابل شبکه‌ی CAT 7 لگراند:

ساختار این کابل شبکه STP یا شیلدار می‌باشد. سرعت انتقال داده در آن 10 گیگابیت برثانیه و پهنای باند آن 600MHZ است.

کابل شبکه‌ی CAT 8 لگراند:

کابل شبکه‌ی CAT 8 لگراند از پیشرفته‌ترین کابل‌‌های شبکه از لحاظ پهنای باند و سرعت انتقال داده می باشد. ساختار این کابل در دسته بندی STPقرار میگرد. این کابل شبکه پرطرفدار در حال حاضر در ایران موجود نمی‌باشد.

  • انواع کابل شبکه لگراند براساس نوع شیلد:

کابل شبکه لگراند چیست

کابل‌های UTP:

کابل‌های UTP از رایج‌ترین کابل‌های شبکه‌ای هستند. UTP مخفف شده عبارت Unshielded Twisted Pair است. کابل های UTP نسبت به کابل‌هایSTP  ارزان‌تر هستند و هزینه‌ی کمتری نسبت به انواع کابل‌های شبکه دارند. در یک کابل UTP هشت سیم مجزا میبیند. تمام سیم ها در چهار جفت پیچ خورده‌اند.

در انتهای این کابل‌ می‌توان یک کانکتور قرار داد که این کانکتورها به شاخه‌های RJ45 نیز معروف هستند. کابل های UTP قابلیت مقابله با تداخل فرکانس رادیویی (RFI) و تداخل الکترومغناطیسی (EMI) مانند: امواج مایکروویو ندارند و نسبت به سایر اشکال کابل، بیشتر در معرض نویز و تداخل الکترونیکی می‌باشند. به همین علت باید آن‌ها را از محدوده‌ی موج موتورهای الکتریکی و … دور نگه داشت.

کابل‌های STP:

کابل(STP) در ابتدا توسط IBM برای شبکه‌های حلقه توکن طراحی شد که شامل دو سیم مجزا پوشیده شده با یک محافظ فویل است و از تداخل الکترومغناطیسی نیز جلوگیری می‌کند. در نتیجه سرعت آن در انتقال داده‌ها  و اطلاعات بیشتر است.

کابل های  STPمانند جفت تابیده‌ی بدون محافظ (UTP) است. با این حال، دارای یک روکش فویل اضافی یا کت بافته مسی است که از سیگنال‌های کابل در برابر تداخل محافظت می‌نماید. کابل‌های STP در مقایسه با UTP گران‌تر هستند، اما برخلاف کابل های دیگر می‌توانند از نرخ‌های انتقال بالاتر در فواصل طولانی‌تر پشتیبانی کند.

کابل‌های FTP:

کابل FTP (جفت پیچ خورده با صفحه‌ی فویل) کابلی است که دارای چندین جفت سیم مسی است که در یک غلاف از فویل آلومینیومی قرار گرفته است. از این کابل شبکه در سیستم‌های سیم کشی ساختمان‌ها یا مکان هایی که دارای سروصدا می باشد استفاده می‌شود. نقطه ضعف FTP این است که نسبت به UTP به مراقبت بیشتری در “ارتینگ” نیاز دارد.

به طور معمول، FTP ممکن است در  کارخانه ها و UTP در محیط های اداری استفاده شود. سرعت انتقال داده‌ها در این کابل شبکه 1000 مگابیت بر ثانیه و پهنای باند آن 250 مگاهرتز می‌باشد. از سوی دیگر جنس روکش آنPVC است. همچنین از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است و می‌تواند یک انتخاب درست تلقی شود.

کابل‌های SFTP:

SFTP مخفف عبارتScreened Fully Shielded Twisted Pair مناسب برای محیط های صنعتی مانند: پالایشگاه ها، سایت صنایع سنگین، سالن مونتاژ خودرو و… است که آلوده به برق سه فاز هستند. حداکثر سرعت انتقال داده 1000 مگابایت بر ثانیه و از پهنای باند 250 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. از سوی دیگر جنس روکش آن LSZH است. از تمام موارد مهم‌تر شیلددار بودن این کابل شبکه می‌باشد که در برابر نویز و تداخلات مقاوم است.

 

نحوه انتقال دیتا در کابل شبکه:

اگرچه انتقال اطلاعات بین سیستم‌ها با روش‌های سیمی و وایرلس مختلفی نظیر LAN، WAN، WLAN، MAN و … قابل انجام است، اما استفاده از کابل شبکه، بهترین راه جهت انتقال فایل‌های بزرگ و مسافت‌های طولانی محسوب می‌شود.

انتقال اطلاعات بین دو کامپیوتر از طریق کابل شبکه‌ی با کیفیت نظیر کابل شبکه لگراند با سرعت و کیفیت بالا امکان پذیر است. با شبکه کردن دو کامپیوتر با کابل لن لگراند، می‌توانید فایل‌های مختلف را به سادگی و با سرعت زیاد بین سیستم‌ها به اشتراک بگذارید.

جهت انتقال دیتا با استفاده از کابل شبکه، اولین قدم برای اتصال دو کامپیوتر استفاده از کابل لن است. مهم نیست که از کابل کراس یا کابل مستقیم استفاده می‌کنید؛ چرا که هر دو کابل تفاوت عملکردی جزئی دارند. برای این کار، باید وارد کنترل پنل شوید و در پنجره کنترل پنل، گزینه Network & Internet را انتخاب کنید و با انجام تنظیمات لازم، به راحتی می‌توانید با سرعت بالا، فایل‌هایی را بین دو کامپیوتر تبادل نمایید.

 

خرید کابل شبکه لگراند:

هنگام انتخاب و خرید کابل شبکه لگراند توجه داشته باشید که سرعت کابل شبکه مورد نیاز شما و تعداد کاربران چقدر است؟ زیرا با افزایش تعداد کاربران میزان فرکانس کابل نیز اهمیت پیدا میکند. از دیگر نکاتی که باید در هنگام خرید به آن توجه داشت نوع روکش، جنس مغزی درون کابل، متراژ، مقاومت در برابر نویز و همچنین نوع بسته بندی آن است.

نکته حائز اهمیت دیگر قیمت مناسب این برند نسبت به سایر برند ها در بازار تجهیزات شبکه است. دیجی شبکه علاوه بر فروش تجهیزات شبکه و تجهیزات پسیو به فروش کابل شبکه‌ی لگراند نیز می‌پردازد. شما می‌توانید برای خرید کابل شبکه‌ی لگراند در ابتدا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید و پس از دریافت مشاوره، نوع کابل شبکه‌‌ لگراند خود را انتخاب نمائید.

نظر دهید

پاسخ دهید

فروشگاه تخصصی تجهیزات شبکه
Logo
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
Shopping cart