تفاوت میان سوئیچ های Nexus و Catalyst

شرکت سیسکو انواع مختلفی از سوئیچ های شبکه را تولید و به بازار تجهیزات شبکه عرضه میکند. از جمله سوئیچ های سطح بالا و محبوب میتوان به دو سری Catalyst و Nexus اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم تفاوت میان سوئیچ های Nexus و Catalyst را مورد بررسی قرار دهیم.

 

ویژگی های سوئیچ کاتالیست سیسکو:

سوئیچ های کاتالیست سیسکو از سرعت های بالای انتقال داده پشتیبانی می‌کنند، که می‌تواند از 1 گیگابیت بر ثانیه و حتی بیشتر در مدل‌های پیشرفته‌تری مانند سوئیچ‌های Catalyst 9000 تا 100 گیگابیت بر ثانیه (Gbps) باشد. این سری از سوئیچ های شبکه‌ در محیط‌های مختلفی از جمله شبکه‌های دیتا سنتر، شبکه‌های کاربردی، شبکه‌های شعبه‌ای و شبکه‌های صنعتی استفاده شوند.

تفاوت‌های سوئیچ‌های کاتالیست و نکسوس سیسکو

سوئیچ های سیسکو سری کاتالیست (Catalyst) از پروتکل‌های متعددی مانند Ethernet، VLAN (Virtual LAN)، STP (Spanning Tree Protocol)، VTP (VLAN Trunking Protocol)، OSPF (Open Shortest Path First)، BGP (Border Gateway Protocol) و غیره پشتیبانی می‌کنند.

برخی از سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو قابلیت PoE را دارند که به این معنی است که می‌توانند توان برق را برای تغذیه دستگاه‌هایی مانند تلفن‌های آی پی (IP Phone)، دوربین‌های مداربسته و دستگاه‌های دیگر ارائه دهند. سیستم عامل این سوئیچ ها IOS می باشد.

سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو قابلیت‌های مدیریت پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهند، از جمله قابلیت پیکربندی و مدیریت از راه دور با استفاده از پروتکل‌های مختلف مانند: SNMP (Simple Network Management Protocol) و SSH (Secure Shell)، مانیتورینگ ترافیک شبکه و قابلیت‌های امنیتی مانند Access Control Lists (ACLs) و 802.1X Authentication.

 

ویژگی های سوئیچ نکسوس سیسکو:

سوئیچ های نکسوس اولین بار در سال 2008 رونمایی شد. سوئیچ‌های نکسوس (Nexus) سیسکو، که به عنوان سوئیچ‌های دیتا سنتر و شبکه‌های بزرگ طراحی شده‌اند، ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود را دارند. مقیاس پذیری یکی از ویژگی های سوئیچ نکسوس سیسکو است.

تفاوت میان سوئیچ های Nexus و Catalyst

سوئیچ‌های نکسوس سیسکو از فناوری‌های شبکه پیشرفته‌ای مانند VXLAN (Virtual Extensible LAN)، FabricPath، MPLS (Multiprotocol Label Switching) و VPC (Virtual Port Channel) پشتیبانی می‌کنند. این فناوری‌ها به شبکه‌های دیتا سنتر امکاناتی مانند مجازی‌سازی شبکه، مسیریابی داخلی و پویا، مقیاس‌پذیری بالا و انعطاف‌پذیری را می‌دهند.

در سوئیچ‌های نکسوس سیسکو، VXLAN به منظور ایجاد شبکه‌های مجازی مبتنی بر IP استفاده می‌شود. در این فناوری، پکت‌های لایه 2 (Ethernet) درون پکت‌های لایه 3 (IP) قرار می‌گیرند، به طوری که شبکه‌های مجازی (VXLAN segments) بر روی شبکه‌های IP بزرگتر ایجاد می‌شوند. این روش به سوئیچ‌ها امکان می‌دهد تا به صورت شفافیت برای پکت‌های لایه 3 عمل کنند و به عنوان یک مسیریاب لایه 3 بین شبکه‌های مجازی عمل کنند.

سوئیچ‌های نکسوس سیسکو قابلیت برنامه‌ریزی شبکه را از طریق واسط‌های برنامه‌نویسی (APIs) و استانداردهای مانند OpenFlow و NETCONF فراهم می‌کنند. این قابلیت به اپراتورها امکان می‌دهد تا شبکه را به صورت دینامیک مدیریت کنند و به نیازهای خاص خود برآیند.

سوئیچ‌های نکسوس سیسکو با استفاده از پروتکل‌هایی مانند: vPC و تکنولوژی ISSU (In-Service Software Upgrade)، قابلیت همزمانی را برای به‌روزرسانی نرم‌افزار سوئیچ‌ها بدون قطعی سرویس‌ها فراهم می‌کنند. همچنین، این سوئیچ‌ها دارای پایداری بالا هستند و برای برنامه‌های حساس به زمان و ارتباطات بدون قطعی و اطلاعات حساس مناسب هستند.

 

تفاوت میان سوئیچ های Nexus و Catalyst:

تفاوت‌ سوئیچ‌های کاتالیست و نکسوس سیسکو را در زیر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کاربرد:

خانواده Catalyst بیشتر برای استفاده در شبکه‌های کاربران نهایی (End-user) و شبکه‌های کوچک و متوسط (Small to Medium-sized Networks) مناسب هستند. این سوئیچ‌ها برای ارائه خدمات شبکه مانند اتصال دستگاه‌های کاربری، سرویس‌های صوتی و تصویری، و دسترسی به اینترنت استفاده می‌شوند.

خانواده Nexus بیشتر برای استفاده در شبکه‌های دیتا سنتر (Data Center) و شبکه‌های بزرگ (Large-scale Networks) طراحی شده‌اند. این سوئیچ‌ها معمولاً برای پشتیبانی از محیط‌های مجازی‌سازی، ارائه سرویس‌های ابری، انتقال داده‌های بزرگ و مهاجرت ماشین (VM) استفاده می‌شوند.

معماری و عملکرد:

سوئیچ‌های Catalyst بر اساس معماری سوئیچینگ سلسله‌مراتبی (Hierarchical Switching) عمل می‌کنند. آنها از تکنولوژی‌های مانند Spanning Tree Protocol (STP) برای جلوگیری از حلقه‌ها در شبکه استفاده می‌کنند و قابلیت‌های ارتباطی لایه 3 را در خود دارند.

سوئیچ‌های Nexus بر اساس معماری سوئیچینگ مرکزی (Centralized Switching) طراحی شده‌اند. آنها دارای هسته مرکزی قدرتمندی هستند که امکاناتی مانند بالانس‌بار (Load Balancing)، پردازش بسته‌ها به صورت موازی و پشتیبانی از بسته‌های بزرگ را فراهم می‌کند. سوئیچ‌های Nexus همچنین قابلیت‌های مربوط به مجازی‌سازی شبکه مانند VXLAN و Overlay Networking را دارا هستند.

پشتیبانی از پروتکل ها:

سوئیچ‌های کاتالیست سازگاری بیشتری با پروتکل‌های سنتی شبکه مانثبت نشده است. Catalyst معمولاً پروتکل‌هایی مانند VLAN، STP، OSPF، EIGRP و VTP را پشتیبانی می‌کنند.

سوئیچ‌های نکسوس علاوه بر پشتیبانی از پروتکل‌های مذکور، قابلیت‌های مرتبط با شبکه‌های دیتا سنتر را نیز دارا هستند، مانند Fibre Channel over Ethernet (FCoE) و Data Center Bridging (DCB) برای پشتیبانی از حجم بالای ترافیک دیتا سنتر.

قابلیت‌های امنیتی:

سوئیچ‌های Catalyst دارای قابلیت‌های امنیتی مانند پشتیبانی از Access Control Lists (ACLs)، 802.1X و Private VLAN هستند. سوئیچ‌های Nexus از قابلیت‌های امنیتی پیشرفته‌تری مانند Cisco TrustSec و شناسایی هویت تحت عنوان Identity-Based Networking Services (IBNS) پشتیبانی می‌کنند.

سوئیچ‌های کاتالیست IOS را اجرا می‌کنند درحالی‌که سوئیچ‌های Nexus از NX-OS استفاده می‌کنند.اهمیت توجه به تفاوت‌ها بین سوئیچ‌های Nexus و Catalyst این است که هر خانواده برای نیازها و محیط‌های متفاوت طراحی شده‌اند. در نتیجه، انتخاب بین Nexus و Catalyst باید بر اساس نیازها و اهداف شبکه خاص خودتان صورت بگیرد. ما در این مطلب با بررسی تفاوت‌های سوئیچ‌های کاتالیست و نکسوس سیسکو سعی بر آن داشتیم تا شما را در انتخاب سوئیچ شبکه مناسب راهنمایی کنیم.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سیستم عامل NX-OS

نظر دهید

پاسخ دهید

فروشگاه تخصصی تجهیزات شبکه
Logo
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
Shopping cart